Спадщина без заповіту
- Деталі
- Створено: Четвер, 21 вересня 2017, 18:35
«Юридична Газета» продовжує щотижневу рубрику «Консультація Міністра юстиції України». Тема поточного матеріалу – спадкування та видача свідоцтва про право на спадщину.
«Павле Дмитровичу, вітаю Вас! Хочу звернутися з таким питанням. Після смерті матері залишилася хата, побудована ще після війни. Жодних документів на неї немає, оскільки тоді ніхто таких документів не вимагав. Заповіту мама також не залишила. Підкажіть, як мені правильно вчинити, щоб оформити хату на себе?», - Ольга Качан».
Коментар Павла Петренка, міністра юстиції
Що таке спадкування?
Спадкування – це перехід прав та обов'язків (спадщини) від особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців). Спадкоємець за заповітом чи за законом має право прийняти спадщину або не прийняти її.
До складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини та не припинилися внаслідок його смерті. Спадкоємець, який прийняв спадщину, може одержати свідоцтво про право на спадщину.
Видача свідоцтва про право на спадщину на майно, право власності на яке підлягає державній реєстрації, проводиться нотаріусом. Для цього спадкоємець має подати документи, які посвідчують право власності спадкодавця на відповідне майно.
Водночас відсутність свідоцтва про право на спадщину не позбавляє спадкоємця права на спадщину. Нотаріус має перевірити подані документи та дізнатися, чи немає заборон або арешту цього майна.
За відсутності у спадкоємця необхідних документів нотаріус відмовляє йому у вчиненні нотаріальної дії та роз'яснює процедуру вирішення зазначеного питання в судовому порядку.
До якого суду слід звернутися?
Справа щодо оформлення документів, що посвідчують право власності на нерухоме майно, розглядається в порядку цивільного судочинства в районних, районних у містах, міських та міськрайонних судів за місцем розташування майна.
Скільки це коштуватиме?
За подання позову сплачується судовий збір у розмірі 1%. При цьому розмір оплати не може бути меншим ніж 40% від розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу та не може перевищувати розміру 5-ти прожиткових мінімумів. Ціна позову визначається, виходячи з грошової оцінки нерухомого майна. Вартість може бути зазначена в технічному паспорті на майно або за результатом проведеної експертної оцінки.
Які документи потрібно подати до суду?
До позовної заяви, оформленої відповідно до вимог Цивільного процесуального кодексу України, додаються докази, які обґрунтовують позовні вимоги, наприклад: свідоцтво про смерть спадкодавця; архівні довідки чи витяги з рішень сільської ради про надання земельної ділянки; дозвіл на будівництво будинку; довідка виконавчого комітету сільської ради депутатів трудящих; записи у погосподарських книгах; реєстрація місця проживання спадкодавця у будинку за паспортом; технічний паспорт на будинок; сплата за комунальні послуги; документи з колгоспу про відведення в установленому порядку земельної ділянки під забудову тощо.
Як довго чекати на рішення?
Цивільна справа розглядається судом протягом розумного строку, але не більше ніж 2 місяці з дня відкриття провадження справі. Однак на сьогодні оформити право власності на житловий будинок в порядку спадкування у Вашій ситуації можливо не лише в судовому порядку.
Як спадкоємець Ви можете подати заяву та документи, необхідні для відповідної реєстрації, що підтверджують набуття спадкодавцем права власності на нерухоме майно (наприклад, це може бути виписка з погосподарської книги), витяг зі Спадкового реєстру про наявність заведеної спадкової справи та документ, що містить відомості про склад спадкоємців, виданий нотаріусом чи уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, якими заведено відповідну спадкову справу.
Із заявою про реєстрацію права власності на житловий будинок Ви можете звернутися до будь-якого реєстратора (нотаріуса) в межах області. У такому випадку право власності на житловий будинок, що належав Вашій матері, буде зареєстровано за Вашою матір’ю (померлою). Після цього, на підставі відомостей з Державного реєстру прав, нотаріус має можливість видати Вам Свідоцтво про право на спадщину.
Куди звертатися, щоб отримати детальну консультацію?
В Україні вже кілька років діє Координаційний центр з надання правової допомоги. В різних регіонах працюють понад 550 точок доступу до безоплатної правової допомоги. Це 23 регіональні центри (з 01.01.2013 р.), 96 місцевих центрів (з 01.07.2015 р.), 432 бюро правової допомоги (з 01.09.2016 р.).
Деталі дивіться на веб-сайті Координаційного центру з надання правової допомоги. Єдиний контакт-центр: 0-800-213-103.
У Києві кваліфіковані юристи нададуть Вам консультацію з питань реєстрації договорів оренди за такими адресами:
Перший київський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: бул. Верховної Ради, 33/1, тел.: 292-53-65, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.;
Другий київський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Ділова (Димитрова), 14-б, тел.: 287-44-27, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.;
Третій київський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Сімферопольська, 5/1, тел.: 566-01-19, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.;
Четвертий київський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Кривоноса, 2а, 9 поверх, каб. 900, тел.: 593-97-60, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її..
Місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги працюють у будні з 9 до 18 години без обідньої перерви.