Реформа нотаріату в дії: вона діє!
- Деталі
- Створено: Вівторок, 29 серпня 2017, 17:56
Реформу децентралізації по праву можна вважати найуспішнішою реформою нинішнього уряду. Вона покликана наділити органи місцевого самоврядування значними повноваженнями та надати змогу самостійно використовувати бюджетні кошти, що надходять з їхніх власних податків. Влада може знати про глобальні потреби великого регіону (наприклад, конкретної області), але вона не може знати про потреби маленьких міст чи селищ. Суть реформи - наділити громади правом самостійно вирішувати важливі повсякденні питання на місцях, ефективно використовувати бюджетні кошти, а не чекати вказівки «зверху».
«Зараз нам потрібно утримувати той темп, який ми взяли, вирішити всі технічні питання і продовжувати створення самодостатніх громад. Я дуже хочу, щоб самодостатні громади були здатні, по-перше, отримувати напряму податки, які забезпечуватимуть розвиток економіки; по-друге, отримувати всі необхідні повноваження щодо управління землею, реєстрації майна та бізнесу. Всі інші послуги, які надає держава, мають бути делеговані РАГС, МРЕВ та ін. Це шлях, яким ми сьогодні йдемо», - заявив Володимир Гройсман.
Децентралізація в нотаріаті
Рівень довіри держави до органів нотаріату за часи незалежності з кожним роком зростав все більше і більше. Наразі органи нотаріату складають професіонали в галузі права з дуже широким спектром повноважень, якими наділила їх саме держава. Той факт, що влада, просуваючи реформу децентралізації адміністративних послуг, усвідомила можливість передачі частини таких послуг до органів нотаріату (якщо конкретніше, на державних та приватних нотаріусів) є беззаперечним. При цьому нотаріуси, отримавши відповідні повноваження щодо здійснення покладених на них адміністративних послуг, ще раз підтвердили свій професіоналізм у наданні таких послуг.
З 01.01.2016 р. набув чинності Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» у новій редакції. Цей Закон спрямований на децентралізацію влади та передбачає передачу функції органів юстиції з надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців органам нотаріату, а також наділення останніх повноваженнями з надання таких послуг. Насамперед, основним завданням зазначеного закону є забезпечення громадян правом вільного вибору суб'єкта державної реєстрації та можливістю здійснення реєстрації бізнесу в будь-якому куточку України. Окрім цього, нотаріус несе персональну відповідальність за порушення у сфері державної реєстрації, а тому громадянин має право самостійно вирішувати, у якого нотаріуса проводити реєстрацію. Вільний вибір - це завжди добре.
Чи є корупційна складова в діяльності нотаріусів після проведення реформи децентралізації?
Як до, так і після проведення реформи ми не вбачаємо корупційної складової в діяльності нотаріусів. Раніше була монополія серед державних органів, які мали змогу надавати адміністративні послуги. Цю монополію державні реєстратори використовували на свою користь. Потрібно було годинами стояти у величезній черзі, а хто не хотів чекати, той був змушений давати хабарі або навіть сам їх пропонував задля прискорення процесу. Після передання функцій з'явилася здорова конкуренція між суб'єктами реєстрації.
Сьогодні зареєструвати право власності можна у будь-якій нотаріальній конторі, а якщо вас з якоїсь причини не влаштовує один нотаріус чи ціна, яку він озвучив за надання такої послуги, то ви можете звернутися до іншого спеціаліста та отримати якісний сервіс. Якщо говорити про корупцію, то у порівнянні з органами судової влади, МВС та прокуратури, в нотаріаті вона повністю відсутня, адже нотаріуси не мають змоги впливати на остаточний результат у справі, предметом якої є та чи інша нотаріальна дія.
Як не дати себе ошукати? Хто такі «чорні нотаріуси»?
«Чорні нотаріуси» не демонструють чесність та порядність професії, не є професіоналами своєї справи. Це звичайні комерсанти, що ставлять отримання прибутку від нотаріальної діяльності вище за все, погоджуються на різні домовленості з шахраями, тим самим порушують законодавство та псують довіру загалом до всіх нотаріусів. Однак ми впевнені, що серед нотаріусів, які насправді віддані своїй справі, таких немає.
На жаль, іноді через певні життєві обставини нотаріуси змушені йти на нечесні вчинки. Вони долучаються до злочинних схем, які частіше «кришуються» та скеровані правоохоронними органами. Тому це питання скоріше не до нотаріусів, а до тієї корупційної системи, що присутня в правоохоронних органах, що втягує у свої схеми наших колег. Інколи нотаріуси, нічого не підозрюючи, стають жертвами шахрайських схем клієнтів, чим заробляють собі погану славу. Буває так, що до нотаріуса звертаються з підробленими документами, перевірити достовірність яких немає змоги, або з довіреністю, виданою іноземною державою, дійсність якої неможливо підтвердити на 100%. У таких випадках, щоб не стати жертвою шахраїв, перш за все, потрібно мати холодний розум. Якщо виникають сумніви в достовірності поданих документів, потрібно відмовити у вчинені такої нотаріальної дії.
Сподіваємося, що Міністерство юстиції безсторонньо та справедливо реагуватиме на такі негативні прояви зворотної сторони реформ та всіляко вдосконалюватиме реєстраційне законодавство, закриваючи чорні діри, а не займатиметься публічними «стратами» нотаріусів і державних реєстраторів та навішуванням ярликів. Там, де децентралізація - там і дерегуляція. Водночас порушники, вина та склад злочину яких доведені, повинні понести серйозне покарання за факти зазіхання на чужі права.
Іноді деякі нотаріуси відмовляють у вчиненні «непріоритетної» на цей час нотаріальної дії або просто безпідставно відмовляють. Це є порушенням закону. Нотаріус не має права безпідставно відмовляти у вчиненні будь-якої нотаріальної дії, навіть якщо він наразі зайнятий або відсутній на місці. Він повинен домовитися з клієнтом про зручний час або запропонувати йому відвідати нотаріальну контору пізніше.
Наступний крок децентралізації, або «За шлюбом - до нотаріуса!»
Коли ми чуємо про РАЦС, то зазвичай уявляємо урочисту шлюбну церемонію. Так вже сталося історично і вважається традицією. Передання такої функції від РАЦСу до нотаріуса - це новий зручний сервіс для населення, а для місцевих бюджетів -збільшення надходжень, оскільки послуга буде платною. Тут немає заперечень. Однак, на нашу думку, передчасно брати приклад з Лас-Вегаса та змінювати традиції, які склалися в нашому суспільстві протягом багатьох століть. Ми вважаємо, що буде правильно залишити цю функцію органам РАЦСу, адже в момент реєстрації шлюбу звертають увагу сторін на серйозність їхнього рішення, щоб переконатися, що рішення укласти шлюб не є формальним. Повністю делегувати таку функцію нотаріусам не потрібно. Нехай громадяни самі вирішують, у який спосіб укладати шлюб: підходити до цього урочисто, дотримуючись усіх традицій, чи просто поставити підпис.
Впровадження інституту нотаріальної медіації
8-9.06.2017 р. у Мінську проходила Міжнародна науково-практична конференція «Позасудовий захист прав фізичних та юридичних осіб: сучасний стан і перспективи розвитку нотаріату», під час якої президент НПУ Володимир Марченко зазначив про впровадження інституту нотаріальної медіації. Тема медіації вже неодноразово звучала серед колег юристів. По суті нотаріус вже сьогодні виконує функції медіатора у процесі здійснення нотаріальної діяльності. Він веде переговори, демонструючи вміння слухати та переконувати, приводить змістовні аргументи, що підтверджуються його професійними знаннями у галузі права, може помічати зміни настрою та поведінки, тобто виступає не лише висококваліфікованим юристом, а й досвідченим психологом. Це саме ті риси, якими повинен бути наділений медіатор. Створення інституту нотаріальної медіації буде гарним прикладом реформи та ще більше посилить рівень довіри суспільства до нотаріусів.
Матеріально-технічна база нотаріуса, утримання архіву та сплата податків до бюджету
Реформа децентралізації, наділивши нотаріусів широким спектром повноважень з надання низки адміністративних послуг, оскільки це зручно як для нотаріусів, так і для держави, не дала змоги нотаріусам додатково заробляти на цьому, обмеживши заробіток відсотком від наданих адміністративних послуг, вартість яких на сьогодні є незначною (наприклад, 160 грн за реєстрацію права власності протягом 5-ти днів). Однак незважаючи на вартість таких послуг, а також те, що вони у більшості випадків є збитковими для нотаріуса з позиції матеріально-технічних витрат, вважаємо, що їхня вартість є справедливою, тому що сплата адміністративних послуг покладається на клієнта і може виявитися для нього значною. Держава надає змогу нотаріусам компенсувати збитки на матеріально-технічне забезпечення та покрити витрати на належне утримання архіву шляхом отримання грошових коштів у розмірі 1% від суми, вказаної в договорі, водночас зобов'язуючи нотаріуса сплатити військовий збір 1,5% від отриманої ним суми, 18% податку на прибуток та ЄСВ. Залишається небагато, і це ще враховуючи оплату праці співробітників контори.
Нещодавно уряд замислився над тим, щоб позбавити нотаріусів права отримувати грошові кошти у розмірі 1% від суми, вказаної в договорі, мотивуючи свою пропозицію тим, що це надасть змогу громадянам, які звернулися до нотаріуса, економити власні кошти. Ми поважаємо таке мудре рішення. Приємно бачити, що уряд піклується про своїх громадян. Однак варто зазначити про негативні наслідки. Отже, отримавши цей 1%, нотаріуси сплачують чималі податки від отриманої суми. Це значні щоденні надходження грошових коштів до місцевих бюджетів, завдяки яким фінансуються державні установи, в тому числі створені в рамках реформи децентралізації ЦНАПи, державні архіви, ремонтуються дороги, школи, лікарні, люди отримують заробітну платню. Позбавити нотаріусів права отримувати 1% від суми, вказаної в договорі, означає зменшити значні надходження до місцевих бюджетів та, як наслідок, гальмування соціально-економічного розвитку окремих регіонів. Ми вважаємо, що ідея позбавити нотаріусів такого права є несправедливою, як щодо нотаріусів, так і до громад.
Позитивний досвід та подальші плани
Нотаріусам надали більше повноважень та допомогли розширити спектр надання якісних і необхідних послуг, чим дозволили більше заробляти, а державі - отримувати більше надходжень до місцевих бюджетів. Ми позбавилися величезних черг до державних реєстраторів, що давали підґрунтя для корупції. Завдяки децентралізації, платники податків тепер мають змогу самостійно контролювати ефективність витрачання їхніх коштів, впливати на остаточний результат. Все це є позитивним досвідом проведення реформи.
Враховуючи таку велику кількість нововведень та змін, доцільно було б реалізувати проект, який передбачав би створення так званих центрів права, звернувшись до яких, громадяни змогли б отримати якісні нотаріальні та юридичні послуги в одному місці. Тому незабаром ми плануємо запустити такий пілотний проект. Він передбачає створення центрів обслуговування бізнесу під єдиним брендом, де знаходитимуться кваліфіковані юристи, нотаріуси та державні реєстратори прав з різних акредитованих суб'єктів, надаватимуться послуги БТІ, повний спектр нотаріальних послуг та послуг з реєстрації нерухомості й бізнесу, проводитимуться консультації з корпоративного та речового права, з практичною допомогою у підготовці документів, що подаються реєстраторам. Перший такий центр скоро відкриється у БЦ «ПАРУС».
Юридична практика. – №35.– 29 серпня 2017 року